DZC '68TeamsWedstrijdverslagenVolgens de regels of niet bij JO19-3

Volgens de regels of niet bij JO19-3

Regels.
Voetbal is een spelletje van regels. Zo is er een regel dat je “Niet ken winnen als je niet doet scoren”. En een regel over speeltijd en een regel over … nou ja, bijna alles in het voetbal moet voldoen aan regels.
Vandaag mochten we op bezoek bij het Gaanderense VVG, in de regel een club waar prettig tegen gevoetbald kan worden en waar de ontvangst goed is. En waar we volgens een ongeschreven regel bijna altijd worden weggestopt in een kleedkamer zich ‘ergens’ op de accommodatie bevindt en die vast niet meer aan de regels voldoet. Maar met de nieuwbouw van VVG’25 in het zicht mochten we toch in een ander ‘oud hok’ omkleden.
DZC'68 JO19-3 was op volle oorlogssterkte, wat betekent dat er wat regels van de KNVB moeten worden omgebogen om toch ook de zeventiende speler op het wedstrijdformulier te krijgen. En aangezien het eerder regel dan uitzondering is dat er geen controle door de scheidsrechter plaatsvind zaten er 6 geelblauwe wisselspelers op onze bank.

De wedstrijd begon al met een incidentje, toen bleek dat het doelnet niet aan de regels voldeed en een extra gat vertoonde van een paar meter. Ach ja, als het veld “de kuil” heet dan kun je van een net van alles verwachten…
Onze boys begonnen gretig aan de wedstrijd, wisten meteen al de VVG verdediging onder druk te zetten. Wat volgde was een heel spannende wedstrijd met kansen over en weer, maar het betere voetbal kwam van Doetinchemse zijde. Dat de arbiter van dienst zich steeds minder door de algemeen geldende regels over eerlijkheid en sportiviteit liet leiden kwam het spelbeeld niet ten goede. De DZC defensie had echter de zaakjes goed geregeld, hield ook stand toen er na de 5-voudige wissel (!) moest worden aangepast aan zoveel verse spelers. Maar het was VVG die hierdoor ontregeld bleek te zijn en de druk van DZC nam flink toe. Het klokje van de scheidsrechter bracht al na 42 minuten een voor VVG welkome rust.

Na rust hetzelfde spelbeeld, maar VVG tartte de regel dat de beste ook moet winnen door handig gebruik te maken van een ‘defensieve onachtzaamheid’ aan DZC zijde en een lelijke 1-0 op het scorebord te brengen. Terwijl DZC hongerig op zoek ging naar de tegentreffer had de scheidsrechter ook het meelopen opgegeven. In plaats van de bekende ‘S’ vormige looplijn werd vanuit de middencirkel de schijn van partijdigheid gewekt. Het resulteerde in een toenemend aantal onreglementaire handelingen van VVG spelers die op afstand ongezien werden weggewuifd. Regel is namelijk dat wat een scheidsrechter niet ziet ook niet bestraft kan worden.
Een gemiste kans op de gelijkmaker gaf nog even vleugels aan onze voorhoede, DZC kwam geregeld voor het Gaanderense doel maar wist niet te profiteren van de zwakke verdediging.
Het horloge van de scheids gaf na 42 minuten alweer aan dat het hoognodig moet worden ingeregeld en zo verlieten we met lege handen en toch enigszins ontstemd het veld. Regel: je moet 1 keer meer scoren dan je tegenstander om te winnen.

En ondanks al deze voetbal-regels kunnen we stellen dat we lekker hebben gevoetbald. Waar we tegen dezelfde tegenstander in het najaar nog kansloos waren toonden we nu de betere partij te zijn. Dat neemt geen regel ons af!!