DZC '68TeamsWedstrijdverslagenJO19-3 op toernooi in Doornspijk

JO19-3 op toernooi in Doornspijk

“Op toernooi”. Voor veel (ex-)voetballers een onmisbaar element in hun voetballoopbaan en behorend tot de voetbalnostalgie. Al in de winterstop werd bij JO19-3 het plan opgevat om ook dit seizoen een toernooi te bezoeken. Spelers werden vastgelegd en ook de vervoerende ouders werden gecharterd.

Maar waar vind je een toernooi voor ‘A junioren’? Zoals onze naam aangeeft beperkt het voetbal zich namelijk tot de zaterdagen (volgens huishoudelijk reglement: “niet op de wekelijkse zondagen of eerste kerstdag”). Een zoektocht op internet leverde het toernooi bij het Doornspijkse DSV’61 op, op slechts 75 minuten rijden. Om ons niet helemaal in een avontuur te storten nog even de website en facebook pagina bekeken en toen ingeschreven.
Zo vertrokken we zaterdag al om 11:00 en na het bewonderen van de file op de A12 zagen we al snel dat Onze Lieve Heer de ‘Bible Belt’ wel op een mooi stukje Nederland heeft neergelegd. Een naar DZC maatstaven mini sportparkje van 3 velden in een prachtig groene omgeving. Eerste indruk: dit zit wel goed.
De toernooi organisatie had te kampen met 1 uitgevallen team en 1 uitgevallen printer, waardoor er met de nodige paniek nog een handgeschreven schema gemaakt werd met (naar later bleek) ingekorte wedstrijden vanwege de warmte. Tegenstanders spelen gelukkig allemaal 4e klasse, komen uit de buurt  en luisteren naar ons onbekende namen als Zwolse Boys, DSV’61 en Elburg SC.

Bij de eerste wedstrijd bleek al snel dat de warmte het vandaag zou gaan winnen van iedereen, toch werd er op het smoorhete kunstgras nog goed gevoetbald. We mochten zelfs getuige zijn van het waarschijnlijk laatste ‘Jaronnetje’ voor JO19-3: inknikken vanaf de tweede paal.
Tussen door het onvermijdelijke lange wachten op een toernooi, vanuit de schaduw kijken naar de tegenstanders en hun gevecht tegen de hitte. Bij elke wedstrijd lijkt het veld 2 graden warmer te zijn geworden. De teams doen in niets onder voor elkaar, en de korte wedstrijden zorgen ervoor dat we zomaar 3e in de poule worden. Een beetje ‘het verhaal van dit seizoen’: met goed voetbal net naast de punten grijpen. Dat wordt in de 3e wedstrijd pijnlijk duidelijk als de scheidsrechter op aangeven van een assistent “die dat nooit kan hebben gezien”  een meer dan terechte goal afkeurt. Vanuit beide dug-outs was al geconstateerd dat die bal niet over de achterlijn was gegaan. Er zijn ook heel eerlijke tegenstanders!
Respect ook voor de organiserende club, want een ‘eigen’ spelers die in een wedstrijd de rode kaart kreeg wegens het combineren van een ziekte en een huidskleur moest niet alleen de wedstrijd verlaten maar werd door een bestuurslid begeleid om excuses te komen maken aan de tegenstander en kon daarna naar huis vertrekken.

Al met al een leuk toernooi, beetje kort vanwege de warmte en het net missen van de kruisfinales met de andere poule. Maar op tijd aan de hitte ontsnapt want eenmaal op de terugweg tikte het kwik toch de 34 graden aan!
Spelers vielen als bij een kinderuitstapje spontaan achterin de auto in slaap en werden pas bij Duiven spontaan wakker. Het groene bord met de gele M heeft een bijzondere en heilzame werking op uitgeputte voetballers!

Bedankt families Evers, Holmer en Schenk voor het leveren van auto’s met chauffeur, bedankt JO17-3 voor de extra speler en speciale dank aan de organisatie van DSV’61. We houden vooral warme herinneringen over aan jullie toernooi! En aan het lieve bedankje via Twitter.