DZC '68TeamsWedstrijdverslagenJO19-3 ontvangt surprises, strooigoed en twee keer de roe

JO19-3 ontvangt surprises, strooigoed en twee keer de roe

Zaterdag 25 november. De pakjesboot van DZC'68 JO19-3 meert aan op Sportpark Dichteren bij VIOD voor een heuse stadsderby tegen de JO19-2. Een jaarlijks terugkerende krachtsmeting die al weken van tevoren voor de nodige opwinding zorgt. Zo ook dit seizoen: als coach hoef je dan je verlanglijstje niet voor te lezen, er is geen extra motivatie nodig. Alle spelers hadden al een pakje gezonde rivaliteit in hun schoen gehad, bij een enkeling was de goedheiligman de extra peper weliswaar vergeten maar dat werd tijdens de warming-up wel goedgemaakt.

Nadat de door hogerhand aangestelde hulpsint de passen had gecontroleerd konden we naar het veld. Daar konden we duidelijk de wind door de bomen horen waaien, en door onze kleding!

Lieve Sint: aangezien u bij VIOD geen dug-outs vindt,
snijdt de kou door elke kind
zo worden onze wisselspelers ziek
Een club zonder dug-outs is ook niet erg chic

Begin van de wedstrijd, wat voorzichtig en elkaar aftastend. Een eerste aanval van DZC wordt gepareerd en VIOD komt in de wedstrijd, wat al snel via een voorzet tot een mooi ingeschoten maar o zo lelijke achterstand leidt.
Dat staat niet op ons verlanglijstje!! Mouwen opgestroopt en aan de bak! Vanaf dat moment trekken onze geelblauwen de wedstrijd naar zich toe, al is het VIOD die wederom via de Voorzet-Piet en Intik-Piet de stand op 2-0 weet te brengen.

We laten ons heerlijk middagje niet verstoren en blijven aanvallen, af en toe komt VIOD er gevaarlijk uit maar weten hun pakjes de DZC schoorsteen niet te vinden. Het betere voetbal wordt uiteindelijk wel beloond, want nog voor rust vindt er vlak voor het VIOD doel een ‘grondgevecht’  plaats alsof er pepernoten gestrooid zijn. De ongelukkige VIOD goalie duwt de bal daarbij zelf over de doellijn. 2-1.

In de rust gelukkig geen gepreek
want eenieder die naar ons spelbeeld keek
vol vertrouwen dat Sint ons zou horen
en we nog vaker zouden scoren

De tweede helft begon zoals de laatste weken al vaker: een brutaal spelende JO19-3. Goede combinaties, af en toe wat te gretig maar wel scherp. We konden zogezegd de gelijkmaker al door de bomen zien schijnen. Na enkele schoten op het doel te hebben gestopt liet de VIOD keeper ineens een niet al te moeilijk schot  als een hete pepernoot uit de handen vallen en tussen zijn benen door over de doellijn rollen. Een kadootje voor JO19-3, maar loon naar werken.

Afgezien van wat los strooigoed van de VIOD aanvallers was het DZC dat op jacht was naar meer. De zwarthemden werden vastgezet op eigen helft en al snel zorgde Dawit voor een volgende surprise door achter iedereen op te duiken en de meer dan verdiende 2-3 voorsprong in te schieten.
Nu was het VIOD dat de druk opvoerde om een blamage op eigen veld te voorkomen. Een slordigheidje achterin zorgde ervoor dat ze weer op gelijke hoogte kwamen.

En zoals dat bij stadsderby’s hoort sloop er meer en meer venijn in het spel, met name enkele DZC enkels stonden op de VIOD-verlanglijstjes. De arbiter liet alles lekker toe, wat resulteerde in onnodig ruw spel. Een afschuwelijke ingreep van een VIOD verdediger bleef ‘ongezien’ maar zorgde voor zoveel irritatie dat de DZC-er die als reactie zijn schoen meende te moeten zetten in een VIOD been meteen de roe kreeg en naar de kant kon vertrekken.

Lieve Sinterklaas geef ons graag snel
wat meer zelfbeheersing in het spel
Of een scheids die niet wegkijkt en alles ziet
want dan gebeuren zulke dingen niet

De hulpsint kon de indruk niet wegnemen dat de VIOD spelers meer kadootjes kregen en vanuit een onbegrepen gevoel van rechtvaardigheid deed een DZC speler een heuse “Zijn knecht stond te roepen” act richting scheidsrechter. Volkomen onbegrijpelijk werd de hulpsint voor K en H uitgemaakt en dat leverde een verdiende tweede roe op.

Zelfs met 9 spelers werd het VIOD erg moeilijk gemaakt en was DZC zelfs in aanval. Dat viel bij enkele van de zwarte VIOD pieten niet goed, wat bij een buitenspel situatie tot het volgende vervelende voorval leidde: uitschelden en bedreiging van de DZC assistent. Waarom dit werd afgedaan met een mondelinge vermaning zullen we wel nooit weten, dat er even later luid en duidelijk “ik pak jou straks wel mannetje” over de Dichterense daken richting assistent werd geroepen kan niemand zijn ontgaan.

Sint misschien staat in uw grote boek,
de verklaring die ik zoek
Waarom hebben spelers de scheids in hun zak
en ontkomen ze aan bedreigen met gemak
Maar wat ik toch het liefste wil
een scheidsrechter zonder gekleurde Bril.

Onze hulpsinterklaas kreeg hierna de wedstrijd niet echt meer onder controle en besloot verstandig tot een voortijdig “Makkers staakt uw wild geraas”.
We zijn weer een stadsderby verder, met tussen de spelers een prima onderlinge sfeer. Dit keer zijn de punten gedeeld. Maar met het vertoonde goede spel en de 2 spelers die voorlopig mee naar Spanje moeten voelt het toch niet echt als een “…dank u Sinterklaasje”.