DZC '68TeamsWedstrijdverslagenGeen daden maar woorden bij het 14e

Geen daden maar woorden bij het 14e

DZC ’68 14 – FC Zutphen 7
De omstandigheden voor een potje voetbal waren ideaal. Een lekker zonnetje, weinig wind en een prima veld. De opkomst was zeer behoorlijk, maar liefst 15 spelers waren beschikbaar en, misschien nog wel belangrijker, iedereen gaf aan er zin in te hebben.
Dan begint de wedstrijd. Beide ploegen kiezen voor een behoudende tactiek. Voorzichtig wordt er in de beginfase afgetast. Het is FC Zutphen dat het eerst uit de schulp kruipt. Een ogenschijnlijk niet te missen kans wordt zodanig door de Zutphen spits beroerd dat deze naast het doel verdwijnt. Het aanvalsspel van de thuisploeg is onder de maat, de voorzetten van de flanken zijn van een matig niveau. De keeper van de gasten hoeft slechts één keer echt handelend op te treden wanneer Collie met het hoofd de doelverdediger test. Vlak voor rust wordt middenvelder Robert zodanig naar de grond gewerkt, dat hij de wedstrijd niet meer kan voortzetten. Laatste man Tom en keeper Patrick (geweldige save vlak voor rust) zijn de lichtpuntjes aan de kant van de thuisploeg. Met een 0-0 stand wordt na 45 minuten de kleedkamer opgezocht en daar mag de geelblauwe formatie het meest blij mee zijn.

Gelukkig weet de thuisploeg precies waar het aan schort. De ruimte tussen het middenveld en aanval is te groot. Dit zal dus na de break anders moeten. Ook wordt het tactisch plan aangepast.  Maar als de tweede helft begint schijnt iedereen het weer vergeten te zijn. Het wordt nu echt hotseknotsen en uiteindelijk lopen de spelers zo door elkaar, dat het lijkt alsof de vogelgriep is uitgebroken.  Weliswaar een milde variant, maar toch. Het onvermijdelijke resultaat is dat FC Zutphen de leiding neemt. Een schot in de korte hoek is dusdanig geplaatst, dat Patrick het nakijken heeft (0-1). Er is nu nog een klein halfuur te spelen en als DZC nog wat wil, dan zal het de mouwen moeten opstropen. Dat blijft uit en als de 0-2 ogenschijnlijk vanuit buitenspelpositie wordt gescoord is de wedstrijd beslist. Niet veel later valt de 0-3, al is er verwarring of de bal vanuit de bovenhoek terug het veld in ketst of vanaf de paal. Over de doellijntechnologie valt echter niet te twisten, dus wijst de scheidsrechter naar het midden met als gevolg dat de  thuisploeg voor de vierde keer mag aftrappen. Lukte er dan helemaal niets bij de geelblauwen? Jawel, want Pascal krijgt luttele minuten voor het einde vrije doortocht door het centrum. Met een geplaatste bal wordt de uitgelopen Zutphen goalie het nakijken gegeven, waarmee de eindstand wordt bepaald op 1-3.

Hendrik Haverkramp

Cast 22/11/14 in willekeurige volgorde:

Patrick, Hans, Rick, Theo, Appie, Jan-Willem, René, Tom, Onur, Alex, Robert, Angelo, Pascal, Kees, Jerry