DZC '68TeamsWedstrijdverslagenDZC'68 1 en 2 ‘verliezen’ in Hellendoorn

DZC'68 1 en 2 ‘verliezen’ in Hellendoorn

Afgelopen zaterdag (7/2) vertrokken zowel het eerste als tweede elftal van DZC’68 naar Hellendoorn om daar de competitie in 2015 te hervatten. Het werd niet echt een fijne middag. Het eerste verloor terecht met 1-0 en het tweede speelde met 2-2 gelijk, terwijl het op basis van de gecreëerde kansen eigenlijk had moeten winnen.
In het laatste verslag ‘kopte’ mijn collega verslaggever ‘DZC’68 1 goedgemutst de winterstop in’. De vraag was natuurlijk hoe DZC 1 had overwinterd zonder af te reizen naar warme oorden. Het antwoord is ‘niet zo best’. Volgens Arthur Isselman was het een terecht verlies. Hellendoorn toonde meer inzet, had meer beleving en had dus, ondanks dat het een typische 0-0 wedstrijd was, meer recht op de overwinning. Maar eerst naar de wedstrijd van DZC 2.

De mannen van Iwan Schoppema, Harry Nijholt, Gert Tuenter en Tonnie Derksen hadden de eerste helft er al op zitten toen de bus van het eerste arriveerde. De ruststand was 1-0 en dat was gezien het spelbeeld terecht. In de tweede helft werd echter de rug gerecht en werden er regelmatig kansen gecreëerd. Rik Heijink miste eerst een intikkertje, maar maakte dit foutje meer dan goed door even later met een majestueuze kopbal de stand op gelijke hoogte te brengen. Kort daarna werd het zelfs 1-2 toen Max Riekel vanaf de rand van de zestien met een ziedende half volley doel trof. Door geklungel achterin bracht Hellendoorn de stand weer op 2-2. Het tweede zette opnieuw aan en vlak voor tijd was er nog veel spektakel voor de goal van Hellendoorn. Zo werd bijvoorbeeld een kopbal van Wilco Lodewijks nog van de lijn gehaald, maar het bleef 2-2. Gezien de gecreëerde kansen liet het tweede dus twee dure punten liggen.

Dan op naar de Isselmannen. Om meerdere redenen had de technische staf van het eerste nogal wat wijzigingen moeten doorvoeren. Zo stond assistent trainer Jeroen Jansen als centrale verdediger geposteerd en werd het middenveld bemand door Stephen Könnemann, Nick Abbink en Corné de Waard. Meteen na het fluitsignaal werd duidelijk dat Hellendoorn aanvallende aspiraties had. Het zette DZC meteen onder druk en creëerde meteen een paar grote kansen. Na zo’n tien minuten spelen leek de wedstrijd te kantelen en kwam DZC wat meer in haar spel. Er werden een paar mooie combinatie opgezet, die ook een paar kansjes opleverde. Maar de opleving was van korte duur en de rest van de eerste helft vertoonde een wisselend spelbeeld, dat vooral werd gekenmerkt door slordigheden en veel foute (eind)passes. Dat deed in de rust bestuursleden van Hellendoorn als DZC verzuchten ‘een foutenfestival’ en ‘geen voetbal gezien’.

De tweede helft begon aardig. Hellendoorn was dichtbij de 1-0, maar dat was DZC ook; een vrije schop van Stephen Könnemann ging via de muur over. Dat aardige was snel voorbij. Er ontstond weer een wisselend spelbeeld en DZC was niet bij machte haar geliefde combinatiespel te spelen en dat via de flanken uit te buiten. Toch kreeg DZC in de 64e minuut de grootste kans van de wedstrijd: Tolgahan Yayla kwam oog in oog te staan met de keeper van Hellendoorn, maar faalde in de afwerking. Hellendoorn putte daar blijkbaar kracht uit, zette steeds meer druk en de 1-0 hing in de lucht. Nadat Wessel ten Brinke met twee keer geel van het veld moest, deelde Hellendoorn in de 86e minuut de genadeklap uit. Een afvallende bal vanuit de zestien werd droog in geknald. Een paar minuten later floot de pas 22-jarige scheidsrechter Martijn Kieft voor het eindsignaal.

Zo verloor DZC drie belangrijke punten op weg naar de tweede periodetitel. Een weg met nog een paar belangrijke hindernissen te gaan, maar DZC staat in die periodetitel nog steeds bovenaan en heeft alles nog in eigen hand. Punt is echter wel dat er dan beter gevoetbald moet worden dan in Hellendoorn. In verband met carnaval speelt DZC pas weer op 21 februari a.s., dan wacht thuis IJVV. Het geeft de technische staf mooi de tijd om de zaken weer op de rails te krijgen en met frisse moed de mannen uit IJsselmuiden tegemoet te treden.

Opstelling DZC'68: Job Tadema; Jody Keuben, Jeroen Jansen, Jordy Nijholt, Wessel ten Brinke; Stephen Könnemann, Nick Abbink, Corné de Waard; Thomas Kleinlugtebeld, Kustrim Simnica (Ricardo Langeweg), Tolgahan Yayla (Mike Verkerk).