DZC '68TeamsWedstrijdverslagenDZC ’68 wint dankzij doelpunt Nijholt

DZC ’68 wint dankzij doelpunt Nijholt

DZC ’68 heeft ook de elfde competitiewedstrijd tot een goed einde gebracht. De winst op het Dinxperlose DZSV was qua uitslag moeizaam, maar zeker verdiend te noemen. De derby werd in de eerste helft al beslist en DZC behoudt hiermee een voorsprong van acht punten op Enter Vooruit en Sparta Enschede.
Zaterdag 26 november stond in de agenda als de datum voor de clash tussen DZC ’68 en DZSV; tussen Doetinchem en Dinxperlo; tussen de finalisten van de Achterhoek Cup van afgelopen seizoen; tussen twee teams, die alle twee aan een prima seizoen bezig zijn en tussen twee trainers, die elkaar vaker tegenkomen dan alleen op het voetbalveld.

De sfeeractie van de supporters van DZC ’68, geelblauwe rookpluimen en knallend siervuurwerk begeleidden scheidsrechter Bakker en de beide teams het veld op. Daar aangekomen was het zeer opmerkelijk dat er niet alleen een geelblauw rookgordijn was opgetrokken, maar ook de weersomstandigheden waren zeer bijzonder: een behoorlijk mistig scenario. De lampen werden om 14:30 uur al ontstoken en het schimmenspel kon van start. Om met de scheidsrechter te spreken: beide doelen zijn zichtbaar, we gaan beginnen.

Al snel bleek dat de mannen van Bas van Londen een goede organisatie hadden gebouwd waarin de ruimtes erg klein werden gehouden. De Dinxperlo ploeg gokte daarbij op snelle tegenaanvallen. Al snel controleerde en dicteerde de thuisclub het spel. Dat leidde al snel tot druk op de verdediging van DZSV. Een hoge voorzet vanaf de linkerkant belandde ter hoogte van de penaltystip. Een duw in de rug van Rutger Ebbers zette Meron Zehaye op 11 meter van keeper Ter Maat. Helaas kon Zehaye dit buitenkansje niet verzilveren en bleef de stand 0 – 0. In de 17de minuut was keeper Tadema van DZC alert op een schot uit de tweede lijn. Job tikte de bal uit de linker benedenhoek. Na een half uur spelen zette Thomas Kleinlugtebeld een actie in aan de linkerkant van het veld. De bal belandde uiteindelijk voor de voeten van en mee opgekomen Jordy Nijholt. De rechter vleugelverdediger bedacht zich geen moment en haalde de trekker over: 1 – 0.

Vlak na rust was er weer een strafschop voor DZC ’68. En opnieuw ging er een duwfout aan vooraf. Opnieuw geen discussie mogelijk. Aanvoerder Faber ging achter de bal staan en schoot de bal op de paal. Thomas Kleinlugtebeld was er als de kippen bij en schoot de rebound hard in. Keeper Ter Maat had echter een prachtige redding in huis en daarmee ging ook de tweede penalty verloren voor DZC. En ook even daarop was balverlies in het eigen strafschopgebied van DZSV niet besteed aan de Doetinchemse voorwaartsen. Het druk zetten was prima, de afronding niet scherp genoeg. Naarmate de wedstrijd vorderde bleek het intense duel vast te zitten op de 1 – 0 voorsprong voor DZC. Beide ploegen creëerden geen echte grote kansen meer en de scheidsrechter vond het na 94 minuten genoeg en floot deze editie van de Achterhoekse derby naar de geschiedenis.

DZC ’68 haalde binnen wat het wilde: de volle winst en revanche op de verloren finale in de Achterhoek Cup afgelopen juni. DZC coach Verheijen had wederom een hechte en strijdbare ploeg gezien, die onverstoorbaar doorgaat waaraan het bezig is. We kijken alweer vooruit naar de volgende klus. Een gerenommeerde tegenstander uit Zwolle. Niet voor het eerst worden zaterdag 03 december de degens gekruist met WVF. De wedstrijd wordt gespeeld op sportpark De Weide Stein in Zwolle. Aanvang 14:45 uur.

Scoreverloop:

31 minuut        1 – 0 Jordy Nijholt

De opstelling: Job Tadema; Jordy Nijholt, Sergio Keurntjes, Robin Faber © en Tolgahan Yayla; Nick Abbink, Frank van Tent Beking en Rutger Ebbers; Corné de Waard  (75. Mehmet Bulut), Meron Zehaye (81.Kushtrim Simnica) en Thomas Kleinlugtebeld (90. Lucas de Graaf)
Artikel in de gelderlander:

klik hier