DZC '68TeamsWedstrijdverslagenDZC’68 wint topper tegen Enter Vooruit

DZC’68 wint topper tegen Enter Vooruit

DZC'68 heeft zichzelf een goede dienst bewezen door de topper tegen Enter Vooruit te winnen (1-2). Het was een zwaar bevochten overwinning die het zelfvertrouwen van de mannen van Stéven Verheijen opnieuw een boost zal geven. DZC blijft door deze winstpartij fiere koploper in de tweede klasse H.
De voorbeschouwingen op de topper Enter Vooruit – DZC waren veelbelovend. Er werd melding gemaakt van het feit dat Enter Vooruit nog niet had verloren, maar wel vier keer had gelijkgespeeld, en dat DZC één keer had verloren en nog niet had gelijkgespeeld. Het puntenverschil van de nummer één en de runner-up in de tweede klasse H bedroeg hierdoor vijf punten. Daarnaast is Enter Vooruit een degradant uit de eerste klasse, een klasse waarin DZC graag een stabiele middenmoter wil zijn. Wat niet in de voorbeschouwingen stond is, dat het altijd goed toeven is op het mooie Sportpark De Werf in Enter en in de prachtige bestuurskamer van onze gewaarde sportvrienden van Enter Vooruit. Hoe dan ook, er stond een heuse topper op het programma en iedereen had zin in een mooie middag en een prachtige pot voetbal. Kiek’n wat ‘t wot.

De eerste helft begon van beide kanten wat afwachtend. Het was koud, erg koud in Enter en dat gold blijkbaar zowel langs de lijn als op het veld. De warming-up duurde zo’n tien minuten, maar toen DZC z’n draai net wat begon te vinden, maakte Enter Vooruit op schitterende wijze de 1-0. Een verre en hoge voorzet van links werd door Kevin Peppels à la Marco van Basten in één keer in het doel gevolleerd. In de fase daarna was het Enter Vooruit dat net iets gedrevener en geconcentreerder speelde dan DZC. Maar zoals al in eerdere wedstrijden te zien is geweest, heeft het huidige DZC het vermogen de wedstrijden voetballend te laten kantelen. Dat gebeurde ook in Enter en dat leverde een paar mooie aanvallen c.q. kansen op (schitterende vrije schop van Thomas Kleinlugtebeld tegen de lat). Vlak voor rust beloonde DZC zichzelf echter met de gelijkmaker. Een prima aanval en een prachtige voorzet van Mathijs de Waard werd snoeihard tegen de touwen gekopt door Meron Zehaye. Het bood een prima perspectief voor de tweede helft.

De tweede helft ging verder zoals de eerste helft was beëindigd. Een drukkend DZC en inzakkend Enter Vooruit. Dat leverde al vrij snel een hoekschop op voor de mannen van Stéven Verheijen. De hieruit afvallende bal viel voor de voeten van Robin Faber, die met een fenomenale wreeftrap (zijn handelsmerk) de bal via de keeper van Enter Vooruit in het net schoot; 1-2. Wat volgde was een lange worsteling voor zowel de spelers als de toeschouwers (waarvan een mooi aantal Doetinchem). Enter Vooruit worstelde om een opening te vinden in de goed georganiseerde verdediging van DZC. DZC worstelde om de geboden vrijheden goed uit spelen en de kansen af te maken en het publiek worstelde om een beetje warm te blijven. De gelijkmaker bleef echter uit en de voorsprong werd niet uitgebreid. Ergo, de eindstand was 1-2, Enter Vooruit verloor en DZC won; terecht.

Enter Vooruit is dus verlost van de nul bij verloren wedstrijden. Door deze verliespartij staat Enter Vooruit nu acht punten achter op koploper DZC. Diezelfde achterstand hebben ASC’62, Sparta Enschede en het verrassend acterende DZSV met oud DZC-er Bas van Londen als coach. Die ruime voorsprong is verdiend te noemen; het nieuwe DZC is een ijzersterk collectief met allemaal prachtige voetballers en prima trio aan het roer. Na de wedstrijd werd bekend gemaakt dat met de kapitein, Stéven Verheijen een contractverlenging is overeengekomen. Een mooie beloning voor een keurig uitgezette koers die moet leiden naar het kampioenschap. Zover is het echter nog niet, de eerstvolgende wedstrijd is op 26 november thuis tegen DZSV, een clash c.q. topper van de eerste orde. Verheijen vs Van Londen: Let’s get ready to rumble !!

Opstelling DZC: Job Tadema; Jordy Nijholt, Sergio Keurntjes, Robin Faber, Tolgahan Yayla; Mathijs de Waard, Rutger Ebbers (Frank van Tent Beking), Nick Abbink; Corné de Waard (Mehmet Bulut), Meron Zehaye (Max Riekel), Thomas Kleinlugtebeld.
Wedstrijdverslag van Enter Vooruit.
Foto's van Enter Vooruit
Gemaakt door Henk Pluimers