DZC '68TeamsWedstrijdverslagenDZC’68 JO19 bekert verder na overtuigende zege op NEC JO19

DZC’68 JO19 bekert verder na overtuigende zege op NEC JO19

De bekerwedstrijd tussen St. NEC/FC Oss JO19-2 en DZC’68 JO19-1 stond op zaterdag 16 december al op het programma, maar werd toen afgelast vanwege de winterse omstandigheden. Op dat moment toen een geluk voor ons, want wij waren die dag niet op volle oorlogssterkte. Afgelopen zaterdag (20 januari jl.) werd deze wedstrijd ingehaald om 12.00 uur op de Eendracht in de schaduw van het stadion van NEC, De Goffert.
De jongens waren op en top gemotiveerd voor deze sterke tegenstander. NEC staat namelijk momenteel op de 5e plaats in de 2e divisie. DZC staat na een wat wisselvallige eerste seizoenshelft op de 2e plaats in de 4e divisie, op drie punten van de koploper. We wisten dus vooraf al wat ons te doen stond: volle bak en strijden voor iedere meter!

Na een serieuze warming-up van onze kant werden in de kleedkamer nog even kort de laatste dingen besproken. Na het eerste fluitsignaal vlogen onze jongens er gelijk op en beten zich vast in de wedstrijd. De openingsfase van de wedstrijd speelde zich vooral op het middenveld af. NEC kwam er niet doorheen en DZC was nog wat slordig in de passing, waardoor de voorhoede nauwelijks in stelling werd gebracht. In de 16e minuut was de eerste grote kans voor NEC, linksbuiten omzeilde buitenspelval en kwam 1 op 1 met onze keeper, Daniël. Die zorgde ervoor na goed uitkomen dat de aanvaller van NEC de bal over de achterlijn liep. De rest van de eerste helft werden er over en weer wat speldenprikjes uitgedeeld en misten beide teams nog enkele kansen. Tot de 43e minuut. Toen kreeg DZC een vrije trap op enkele meters van de punt van de zestienmeter, op ongeveer 25 meter van het doel. Jochem gaat achter de bal staan en draait hem strak in bij de 2e paal, zodat die er ook in gaat als er niemand tegenaan loopt. En jawel, niemand loopt er tegenaan en de bal vliegt prachtig over de keeper heen in de verre kruising! 0-1 op slag van rust!
In de rust zetten we de puntjes op de ‘i’ en houden elkaar scherp. We weten dat de tweede helft zwaar gaat worden, omdat NEC conditioneel verder is dan wij. Iets verderop in een andere kleedkamer ging het er wat minder gemoedelijk aan toe, want dit hadden zowel de trainers als spelers van NEC zeker niet verwacht.
Begin tweede helft. DZC controleert de wedstrijd zeer goed en geeft achterin niks weg. Vanaf ongeveer de 65e minuut beginnen er wat scheurtjes in de defensie van DZC te ontstaan. De vermoeidheid slaat toe en de afstanden tussen linies worden te groot. NEC heeft meer dan voldoende kwaliteit om hier goed mee om te gaan en creëert in de daaropvolgende twintig minuten enkele grote kansen. Alleen heeft NEC één probleem: Daniel staat een wereldpartij te keepen en houdt op grootse wijze zijn doel schoon. In de enkele counters die DZC in het laatste kwartier weet te produceren sticht het nog wel gevaar, alleen ontbreekt het in de zuiverheid van de eindpass. In de 84e minuut eindigt zo’n counter wel in het strafschopgebied van NEC en wordt er een ietwat onhandig overtreding gemaakt op Max door een verdediger van NEC en gaat de bal op de stip. Gloria gaat achter de bal staan en schiet hem onhoudbaar in de hoek: 0-2! Na dit doelpunt is de wedstrijd eigenlijk wel gespeeld en laten sommige spelers van NEC zich nog wat gaan uit frustratie. De minuten tikken weg en de prima fluitende scheidsrechter maakt een einde aan de wedstrijd. Door naar de volgende ronde! Een prestatie van formaat!

Aankomende zaterdag (27-1) speelt DZC’68 JO19-1 op Sportpark Zuid een oefenwedstrijd tegen De Graafschap JO19-1 om 14.45 uur. Tot dan!
De fotograaf van NEC, Edwin van Haveren, heeft een fotoalbum aangemaakt, waarvoor dank. De foto's kunt u hier vinden.