DZC '68TeamsWedstrijdverslagenDZC’68 is superieur in Hellendoorn

DZC’68 is superieur in Hellendoorn

DZC’68 won afgelopen zaterdag (26/3) met 1-7 van Hellendoorn. Het fundament voor deze overwinning was al gelegd op zaterdag 13 februari. Toen stond na 28 minuten spelen al 0-2 op het scorebord, maar daarna werd de wedstrijd gestaakt. DZC speelde het restant van deze wedstrijd bij tijd en wijle superieur en staat nu derde in de 2e klasse H.
Het was een merkwaardige middag op zaterdag 13 februari. DZC speelde prima en kwam door middel van twee goals van Jordi Adriaanse op 0-2. Na een blessure van de scheidsrechter werd de wedstrijd in de 28e minuut gestaakt en kon de bus terug naar Doetinchem. Er moest dus nog 17 minuten worden gespeeld in de eerste helft en volgens Arthur Isselman zou Hellendoorn fel en zonder schroom starten om zo snel mogelijk een goal te scoren. De remedie was dus de rust te bewaren en goed en geconcentreerd te verdedigen. De kaarten waren geschud en na één minuut stilte voor de op 68-jarige leeftijd overleden voetballegende Johan Cruijff, startte scheidsrechter Jaap Huisman uit Holten de wedstrijd weer op.

Het leek of de tijd niet had stilgestaan, want beide ploegen pakten de draad, die ze anderhalve maand geleden hadden laten liggen, weer op; Hellendoorn drong aan en DZC combineerde naar kansen. Maar waar menig DZC-er voor vreesde, gebeurde in de 33e minuut: een afvallende bal werd door Hellendoorn van afstand onhoudbaar ingekegeld; 1-2. Toch bracht DZC in diezelfde minuut de marge weer op twee goals. Belend Shekho rondde een mooie combinatie van Wout Blasman en Jordi Adriaanse gedecideerd af; 1-3. Twee minuten later werd het zelfs 1-4, toen Belend Shekho een vrije trap nam, waar de blunderende keeper van Hellendoorn geen vat op had. Zo gebeurde er best veel in die 17 minuten op het sportpark De Voordam. Ruststand: 1-4.

Dat de matadoren niet moe waren na 17 minuten spelen bleek. Na 5 minuten stonden de elftallen al weer in het veld en DZC ging verder waar het mee bezig was: via goede combinaties en persoonlijke hoogstandjes naar de goal van de tegenstander spelen om daar de zaak af te ronden. En die kansen ontstonden er meteen al; Wout Blasman raakte na een mooie voorzet van Mart Janssen de bal maar half en Luuk Jansen raakte na een scrimmage de bal vol, maar deze ging hoog over. In de 56e minuut was het echter wel raak, Jordi Adriaanse speelde Wout Blasman vrij voor de goal en Wout benutte deze kans wel: 1-5. Het hek was van de dam, Hellendoorn gaf zich gewonnen en DZC etaleerde meerdere keren hogeschool voetbal. Zo kopte Wout Blasman – op de manier zoals alleen hij dat kan – een prachtige voorzet van Luuk Jansen tegen de touwen en tikte de ingevallen Kushtrim Simnica de 1-7 binnen na opnieuw een vloeiende aanval. In de slotminuten werden er nog meer kansen gecreëerd, maar het geluk in de afronding ontbrak. De niet geflatteerde eindstand werd derhalve 1-7.

Het was een gedenkwaardige week: terroristische aanslagen in Brussel, de dood van Johan Cruijff, drie miljoen mensen die keken naar The Passion, het stopzetten van de productie van het bekendste waterijsje van Nederland, de raket (bleek later 1 april grap), en de scheiding van boer Geert en zijn Hetty. DZC sloot die week af met een mooie overwinning in Hellendoorn. Met nog zes wedstrijden te gaan heeft DZC zich weer nadrukkelijk gemengd in de strijd om het kampioenschap in de 2e klasse H; het staat nu derde op één punt van IJVV en De Esch. Het wordt sowieso nog ongemeen spannend in deze klasse, want maar liefst zes clubs kunnen nog aanspraak op de titel; het verschil tussen de nummer één en de nummer zes is namelijk maar vijf punten. Het bekende voetbalcliché ‘we spelen nog zes finales’ kan dus uit kast. Ga d’r voor DZC!!

Opstelling DZC: Job Tadema; Mart Janssen (Jordy Nijholt), Robin Faber, Frank van Tent Beking, Jody Keuben; Luuk Jansen, Nick Abbink, Rutger Ebbers; Jordi Adriaanse, Wout Blasman (Max Riekel), Belend Shekho (Kushtrim Simnica).