DZC '68NieuwsOverige nieuwsSpelregelvragen mei 2016

Spelregelvragen mei 2016

Omdat we het belangrijk vinden dat onze voetballers, vrijwilligers en ouders op de hoogte zijn van de spelregels, proberen we iedere maand de spelregelkennis op te schroeven met enkele spelregelvragen. Beantwoord de vragen en ga voor de titel spelregel master van DZC'68 en win de 25 euro bon te besteden bij onze sponsor Hendrixen, die aan het eind van het seizoen wordt uitgereikt.
De vorige maand waren dat de volgende twee vragen :

Een aanvaller loopt met de bal het strafschopgebied in.
Een verdediger probeert dit te verhinderen door de aanvaller al buiten het strafschopgebied aan zijn shirt vast te houden.
Wanneer beide spelers binnen het strafschopgebied zijn gekomen, laat de verdediger plotseling los, waardoor de aanvaller ten val komt.
Wat beslist de scheidsrechter, nadat hij hiervoor het spel onderbroken heeft?
A. Hij hervat het spel met een strafschop en toont de verdediger een gele kaart
B. Hij hervat met een strafschop en toont de verdediger een gele of een rode kaart
C. Hij hervat het spel met een directe vrije schop op de plaats waar het vasthouden begon en toont de verdediger een gele kaart
Antwoord: B
Het vasthouden van de tegenstander begon buiten het strafschopgebied.
De overtreding wordt middels een spelhervatting hervat op de plaats waar de tegenstander wordt losgelaten en dat is in dit geval binnen het strafschopgebied.
De enige juiste spelhervatting is derhalve een strafschop.
Mocht door de overtreding een doelrijpe scoringskans teniet worden gedaan, dan dient de overtreder ook nog de rode kaart te worden getoond.
Mocht dit niet het geval zijn, dan dient de scheidsrechter de gele kaart te tonen aan de overtreder wegens onsportief gedrag.

Partij A speelt als gevolg van onder andere blessures met nog maar 7 spelers, inclusief een doelman.
Na een kwartier in de tweede helft raakt er weer een speler van Partij A tijdens een duel aan de zijlijn geblesseerd en deze stapt vervolgens van het speelveld.
Op dat moment is een kansrijke aanval voor Partij B aan de gang. Wat gaat de scheidsrechter nu beslissen?
A. Hij fluit af en wacht maximaal 30 minuten. Is de gewonde speler dan nog niet terug, dan staakt hij de wedstrijd.
B. Hij laat doorspelen totdat de bal uit het spel is. Vervolgens wacht hij maximaal 30 minuten. Is de gewonde speler dan nog niet terug, dan staakt hij de wedstrijd.
C. Hij laat doorspelen totdat de bal uit het spel is. Vervolgens wacht hij maximaal 5 minuten. Is de gewonde speler dan nog niet terug, dan staakt hij de wedstrijd.
D. Hij fluit af en wacht maximaal 5 minuten. Is de gewonde speler dan nog niet terug, dan staakt hij de wedstrijd.
Antwoord: C
De scheidsrechter wacht tot de eerstvolgende onderbreking. Dan gaat hij vragen wat er aan de hand is en wacht maximaal vijf minuten.
Lukt het de geblesseerde speler niet terug te komen binnen die tijd, dan moet de scheidsrechter de wedstrijd definitief staken.
Frans Duvigneau : 5
Frits Flinkevleugel : 5
Sikko Luinge : 3
Rick Elferink : 2
Casper Berghuis : 1
Marijn van Leeuwen : 1
Ruud Harmsen : 1
Matthijs Hoek : 1
Hans van der Sterren : 1

Spelregel vragen Mei 2016

de vrije schop moet worden overgenomen
het spel hervatten met een scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal kapot ging
indirecte vrije schop tegen de thuisspelende vereniging
het spel hervatten met een scheidsrechtersbal op de plaats waar de vrije schop genomen moest worden
zodra de bal is getrapt en beweegt
zodra hij zijn kleedkamer verlaat op weg naar het speelveld om de wedstrijd te beginnen
zodra hij het speelveld betreedt
zodra hij de speelaccommodatie heeft betreden
* = Verplicht veld

Deel deze pagina via: